Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish qo‘mitasi mamlakatdagi barcha umumiy ovqatlanish shoxobchalari egalariga tashrif buyuruvchilarni qo‘shimcha xizmatlardan foydalanishga majburlashga yo‘l qo‘ymaslik va narxlar bo‘yicha dolzarb ma’lumotlarni taqdim etish muhimligi haqida ogohlantirish berdi.

Qayd etilishicha, ayrim restoran va kafelarda taomlar narxidan tashqari xizmat ko‘rsatish uchun pul ko‘rinishidagi qo‘shimcha to‘lovlar hisobiga 10 foizdan 15 foizgacha, ba’zi joylarda esa 20 foizgacha qo‘shib hisoblanayotgani haqida fuqarolarning shikoyatlari ko‘paygan. Bundan tashqari, ba’zi muassasalar oldindan depozit to‘lovlarini talab qiladi.

Shu munosabat bilan qo‘mita Vazirlar Mahkamasi qaroriga muvofiq umumiy ovqatlanish korxonalari bir qator turlarga bo‘linishini eslatib o‘tdi va ularning farqlarini to‘liq tushunish uchun kichik tanlov tuzdi. Xususan, mutaxassislar quyidagi turlarni taqdim etdi:

  • restoran — o‘z nomiga ega bo‘lgan, iste’molchilarga yuqori sifatli oshpazlik va qandolatchilik mahsulotlari, shuningdek, murakkab usulda tayyorlangan ichimliklarning keng assortimentini taklif etuvchi umumiy ovqatlanish korxonasi. Restoran menyusiga porsiyali va firma taomlari albatta kiritiladi. Xizmat ko‘rsatish yuqori malakali oshpazlar va ofitsiantlar tomonidan dam olish, taom tayyorlash va xizmat ko‘rsatish bilan birgalikda amalga oshiriladi;
  • bar — iste’molchilarga tik turgan holda ichimliklar va gazaklar bilan xizmat ko‘rsatishni tashkil etadi. Sotiladigan ichimliklar va mahsulotlar turiga qarab barlar pivo, vino, kokteyllar, sutli ichimliklar va boshqalarga ixtisoslashadi;
  • kafe — iste’molchilarga turli xil issiq va sovuq ichimliklar, qandolat mahsulotlari, sut mahsulotlari va oddiy tayyorlangan pazandachilik mahsulotlarini taklif etadi. Sotiladigan mahsulot yoki yo‘nalishiga qarab qahvaxonalar shirinliklar, muzqaymoq, sut mahsulotlari, bolalar yoki yoshlar qahvaxonalari va shu kabilarga ixtisoslashtiriladi, ularda o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish usullari qo‘llaniladi yoki ofitsiantlar tomonidan xizmat ko‘rsatiladi, kechki vaqtda musiqa hamrohligini tashkil etish mumkin;
  • oshxona — iste’molchilarni nonushta, tushlik va kechki ovqat bilan ta’minlovchi korxona. O‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish usuli qo‘llaniladi;
  • bufet — iste’molchilarga cheklangan assortimentdagi issiq va sovuq ichimliklar, sovuq taomlar va gazaklar, non-bulka va qandolat mahsulotlari, shuningdek oddiy issiq va shirin taomlar bilan tezkor xizmat ko‘rsatishga mo‘ljallangan korxona. o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish yoki ofitsiantlar tomonidan xizmat ko‘rsatish usullari qo‘llaniladi;
  • kichik oshxona — iste’molchilarga oddiy taom va gazaklar, issiq va sovuq ichimliklar bilan tezkor xizmat ko‘rsatishni tashkil etuvchi korxona. Assortimentga qarab kichik oshxonalar kabob, somsa va boshqa shu kabi mahsulotlarga ixtisoslashishi mumkin.

Iste’molchilar xizmatlar to‘g‘risida ishonchli va to‘liq ma’lumot olish huquqiga ega, ijrochilar esa o‘z ishlarini to‘liq bajarishga majbur va iste’molchiga qo‘shimcha tovarlar yoki xizmatlarni haq evaziga sotib olishni majburlashga, shuningdek, ko‘rsatilmagan xizmatlar uchun haq olishga haqli emas. Shu munosabat bilan mutaxassislar ovqatlanish shoxobchalari egalarini qo‘shimcha xizmatlarni majburan qabul qildirishga yo‘l qo‘ymaslik haqida ogohlantirdi.

Xususan, ular iste’molchilarga korxonalarning turiga qarab o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish imkoniyatini yaratishlari, shuningdek, taomlarning narxlari, xizmat ko‘rsatish tartibi va shartlari, shu jumladan xizmat ko‘rsatish uchun to‘lov miqdori to‘g‘risida o‘z vaqtida va to‘liq ma’lumot berishi shart.

Avvalroq O‘zbekistonda umumiy ovqatlanish shoxobchalari filtr va yog‘ ushlagichlar o‘rnatishga majbur bo‘lishi haqida xabar berilgandi. Bu talab kanalizatsiyaga ulanishda majburiy band bo‘ladi.